SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGEEx. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006
__________________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 31 oktober 2006 ). __________________________________________________________________________________ 1. Ja, op dit moment is er één bewonersklacht bekend bij het college. Daarnaast is meerdere malen vanuit de gemeentelijke organisatie geconstateerd dat er sprake is van incidenteel oneigenlijk gebruik van de bussluis op de Kwekersweg. 2. Nee. Zie onderstaande uitleg. In verband met Lijn Vathorst worden op diverse locaties in de stad aanpassingen verricht aan de infrastructuur. Als gevolg van Lijn Vathorst neemt de frequentie toe van het aantal bussen dat de bussluis op de Kwekersweg passeert. Omdat bij de oude constructie dan de doorstroming van de bussen in het gedrang komt is nu een dubbele bussluis aangelegd. Bij de aanleg van de dubbele bussluis zijn de landelijke richtlijnen gehanteerd. Bij de keuze voor de hoogte van de fysieke barrière is een afweging gemaakt tussen het enerzijds het toegankelijk maken van het openbaar vervoer voor rolstoelen etc. (zgn. lagevloerbussen) en het risico dat andere voertuigen dan bussen ook door de bussluis kunnen rijden. Met de huidige verhoging van 8 cm in de bussluis is nog steeds een fysieke barrière aanwezig om auto’s te weren. Daarnaast is bij de bussluis voldoende bebording, markering en verkeerslichten aanwezig om aan te duiden waar alleen bussen mogen komen en waar auto’s moeten rijden. 3. Ja, vanuit de kant van de Kwekersweg bestaat de kans dat oneigenlijk verkeer de bebording negeert en de bussluis misbruikt. Vanuit de noordkant is het haast onmogelijk om de bussluis in te rijden. Bij regelmatig toezicht van de politie verwachten wij dat het gebruik binnen proporties blijft. De politie heeft toegezegd op dit punt extra te handhaven. Inmiddels zijn de eerste bekeuringen uitgeschreven. 4. Vooralsnog worden geen
aanvullende maatregelen genomen. Aanvullende maatregelen zijn kostbaar en
hebben consequenties voor de bussen. Op dit moment worden van maatregelen
tellingen uitgevoerd om het oneigenlijk gebruik van de bussluis te
kwantificeren. Afhankelijk van de resultaten van de tellingen beslist het
College of aanvullende fysieke maatregelen nodig zijn. 5. Bij de uitvoering van werken
wordt in Amersfoort gebruik gemaakt van de landelijke geldende richtlijnen en
worden deze waar mogelijk ook toegepast. In heel Nederland hebben wegbeheerders
te maken met de invoering van lagevloerbussen in het openbaar vervoer en de
daaraan gekoppelde dilemma’s. [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen | ||||||||||